zo 27 juni
11.30 - 12.15 of 13.00 - 13.45
€ 7,50
Een concert in samenwerking met North Sea Round Town:
Geworteld in de historische Rotterdamse wijk Delfshaven, ontwikkelt 'De Bezetting Speelt' nu al 15 jaar een zeer afwisselende programmering van kamermuziekwerken op het hoogst mogelijke niveau met hun ensemble van vijf strijkers en vijf blazers. Met een bezetting van twee tot tien musici kunnen zij alle kanten op.
Een concert in samenwerking met North Sea Round Town:
Geworteld in de historische Rotterdamse wijk Delfshaven, ontwikkelt 'De Bezetting Speelt' nu al 15 jaar een zeer afwisselende programmering van kamermuziekwerken op het hoogst mogelijke niveau met hun ensemble van vijf strijkers en vijf blazers. Met een bezetting van twee tot tien musici kunnen zij alle kanten op.
U kunt tot 1 dag van tevoren reserveren voor dit concert. Uw kaarten kunt u op de dag zelf vanaf 10.45 afhalen en betalen aan de zaal.
Juist die verschillende combinaties van instrumenten bieden een rijke variatie in klank. Continu zoeken zij daarbij naar niet-alledaags repertoire, daarnaast spelen zij op maat gemaakte arrangementen van onder andere hoboïst Alexander van Eerdewijk. Het resultaat? Een spannende, bruisende programmering waarin grote, kleine, bekende en minder bekende werken aan bod komen.
In het Heerenhuys speelt De Bezetting als trio, met Alexander van Eerdewijk op hobo, Melanie Broers op viool en Anne Meike Burgel op cello.
Programma:
Jan Dismas Zelenka – Triosonate Nr.3
Arthur Bliss – uit Conversations: Nr.4 Soliloquy
Jean-Baptiste Bréval – Air Varié, op.9 nr.2
Georg Philipp Telemann – uit Essercizii Musici: Trio in g, TWV42:g5
Grażyna Bacewicz – Trio
Programmatoelichting:
Jan Dismas Zelenka – Triosonate Nr.3
Jan Dismas Zelenka behoorde tot een hoogbegaafd groepje componisten dat in de eerste helft van de achttiende eeuw aan het Dresdense hof was verbonden. Het hoforkest behoorde tot de beste uit die periode en beschikte met name over een heel goede houtblazersgroep. Hoogstwaarschijnlijk heeft Zelenka voor hen rond 1721 zes virtuoze Triosonates voor twee hobo’s, fagot, en basso continuo geschreven. De derde sonate wijkt in die zin af dat hij in plaats van een tweede hobo een viool voorschrijft. Bach en Telemann waren groot fan van Zelenka, en wij vinden dat ze groot gelijk hadden!
Arthur Bliss – uit Conversations: Nr.4 Soliloquy
In Conversations uit 1920 voor fluit, hobo en strijktrio, beschrijft Arthur Bliss in vijf delen alledaagse scènes uit het Engeland van vlak na de Eerste Wereldoorlog; zoals bijvoorbeeld een vergadering (die behoorlijk uit de hand loopt), een middag op het platteland, en een ritje met de metro. In het vierde deel houdt de althobo een monoloog. Melancholisch van aard, is dit deel technisch bijzonder uitdagend voor de althoboïst, en het hele register van het instrument komt aan bod.
Jean-Baptiste Bréval – Air Varié, op.9 nr.2
Hoewel Jean-Baptiste Bréval in zijn tijd voornamelijk bekend was als cellodocent (hij heeft meerdere cellomethodes geschreven), was hij ook een begenadigd componist. Zo schreef hij meerdere celloconcerten en -sonates, een komische opera, en kamermuziek voor allerhande bezettingen. Het Air Varié komt uit een set van zes duo’s voor viool en cello, en is een thema met variaties in typische Franse barokstijl met gracieuze melodieën en energieke ritmes.
Georg Philipp Telemann – uit Essercizii Musici: Trio in g, TWV42:g5
In 1721 accepteerde Georg Philipp Telemann een belangrijke post als muzikaal leider van vijf kerken in Hamburg. Hoewel de verplichtingen die deze post met zich meebracht aanzienlijk waren, beperkte Telemann zijn activiteiten niet alleen tot de kerkmuziek. Hij verzorgde muziek voor talloze festiviteiten. Rond 1740 werden de “Essercizii musici” gepubliceerd. Dit werk bestaat uit 12 solowerken, afgewisseld met 12 triosonates voor uiteenlopende combinaties. Zo maakte Telemann gebruik van de viool, traverso, blokfluit, hobo, viola da gamba en het klavecimbel. Dat Telemann zelf zeer vertrouwd was met deze instrumenten blijkt uit zijn autobiografie. De “Essercizzi musici” geven een goed beeld van Telemanns veelzijdigheid wat betreft het gebruik van diverse instrumenten, het muzikaal uitdrukken van emoties en het gebruik van verschillende stijlen.
Grażyna Bacewicz – Trio
Grażyna Bacewicz’ Trio, voor hobo, viool, en cello, werd geschreven in 1935. Met driedelige neoklassieke werk won zij in 1936 de tweede prijs op een componistenwedstrijd georganiseerd door de Polish Music Society. Sindsdien is het op het repertoire gebleven van vele kamermusici. Wij hebben het stuk pas recent ontdekt, maar zijn het erover eens dat we het zeker vaker gaan spelen!
De musici:
Melanie Broers – viool
Na een periode als 1e violist bij het Scottish Chamber Orchestra is zij sinds augustus 2018 als 2e violist verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. In 2017, vlak voor de opnames van de cd ‘Made in St Petersburg’ trad zij toe tot De Bezetting Speelt.
Anne Meike Burgel – cello
Ondanks een zeer volle agenda door te remplaceren bij diverse orkesten zoals het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Gelders Orkest en het Orkest van het Oosten, heeft Anne Meike Burgel zich toch met overgave in 2017 verbonden aan De Bezetting Speelt..
Alexander van Eerdewijk – hobo
Na een korte tijd op Madeira keerde Alexander van Eerdewijk in 2013 terug naar het bruisende muziekleven zoals we dat hier in Nederland kennen. Hier remplaceert hij met veel plezier bij uiteenlopende orkesten. In 2014 volgde hij Liesbeth Allart op, één van de oprichters van De Bezetting Speelt, zowel als hoboïst alsook als arrangeur.
Hier stelt het voltallige ensemble van De Bezetting Speelt zich in 1,5 minuut aan je voor…
… en hier geven zij wat meer uitleg over hun werkwijze.