Maarten van Veen en Huib Ramaer

zo 26 september
11.30 - 12.15 of 13.00 - 13.45

€ 7,50 p.p.
€ 20,00 ontbijt en concert 11.30 uur
Gratis 6 - 18 jaar, wél stoel reserveren

Koop tickets

Pianist Maarten van Veen en acteur-verteller Huib Ramaer brengen voor de tweede maal een bijzonder concert met verhaal in het Heerenhuys. Dit keer over Suzanne Leenhoff, alias 'mevrouw Manet', een Nederlandse pianiste die les gaf aan de impressionistische schilder Edouard Manet, haar geheime liefde, en een boeiend leven leidde in het moderne Parijs van eind 19e eeuw. Maarten van Veen: "Het is echt geweldig te weten hoeveel er in de geschiedenis gebeurde dat zo dicht bij ons eigen kikkerlandje staat!"

zo 26 september

11.30 - 12.15 of 13.00 - 13.45

€ 7,50 p.p.
€ 20,00 ontbijt en concert 11.30 uur
Gratis 6 - 18 jaar, wél stoel reserveren

Koop tickets

Maarten van Veen en Huib Ramaer

Pianist Maarten van Veen en acteur-verteller Huib Ramaer brengen voor de tweede maal een bijzonder concert met verhaal in het Heerenhuys. Dit keer over Suzanne Leenhoff, alias 'mevrouw Manet', een Nederlandse pianiste die les gaf aan de impressionistische schilder Edouard Manet, haar geheime liefde, en een boeiend leven leidde in het moderne Parijs van eind 19e eeuw. Maarten van Veen: "Het is echt geweldig te weten hoeveel er in de geschiedenis gebeurde dat zo dicht bij ons eigen kikkerlandje staat!"

Reserveren

U kunt tot 1 dag van tevoren reserveren voor dit concert. Uw kaarten kunt u op de dag zelf vanaf 10.45 afhalen en betalen aan de zaal.



Reserveer kaarten

Het begint allemaal bij de bootreis die Franz Liszt maakte naar Rotterdam in 1842, het verhaal dat Maarten van Veen en Huib Ramaer in de vorige voorstelling vertelden.

In ‘Bommel’ staat een kerk, waar de vader van Suzanne Leenhoff beiaardier is. Liszt verzocht aan wal te gaan, nadat hij vanuit de verte op de boot de geweldige klanken hoorde van het carillon bespeeld door meneer Leenhoff. Na de beklimming en bewondering van de kerk nodigde de vader Liszt uit voor een kop koffie in zijn huis. Daar werd gepraat en gemusiceerd, ook door Suzanne. Ze speelt voor Liszt, die zo onder de indruk is dat hij belooft een goed woordje voor haar te doen in de Parijse muziekwereld. Daardoor kan Suzanne toelating doen aan het conservatorium in Parijs.

Ze gaat er wonen en wordt door het culturele leven opgemerkt. Tijdens een ‘soirée musicale’ ontmoet ze Eugénie Manet, moeder van Edouard Manet. Ze vraagt of ze haar kinderen wil pianoles geven. En zo ontstaat de eerste ontmoeting met de kunstschilder Edouard Manet, de beroemde impressionistische schilder van onder andere Le déjeuner sur l’herbe en Olympia. In 1849 beginnen Suzanne en Edouard een verhouding en in 1863 trouwen zij.

Het sociale leven van Suzanne in Parijs onthult van alles. Op de soirées van Emmanuel Chabrier leert Suzanne componisten als César Franck, Henri Duparc en Saint-Saëns kennen, die even later de aan haar opgedragen Impromptu van Chabrier voorspeelt.

De verhalen laten een indruk achter van een belangrijke vrouw. Théodor de Banville schrijft bijvoorbeeld in een gedicht ‘opgedragen aan Madame Édouard Manet’:

De muziek met charmante stemmen
ontwaakt en zingt onder uw vingers
sprekend over de hemelen die zij vermoedt:
en mijn verzen, zoals vogels moe van het zwerven,
vliegen naar u toe, om zich te bedwelmen
op klanken van de goddelijke lier

Stel je eens voor dat je terug zou kunnen reizen in de tijd en een glimp van deze geschiedenis op kan vangen door de verhalen en de muziek. Maarten van Veen en Huib Ramaer maken deze reis met je, muzikaal geïllustreerd met de volgende stukken:

Emmanuel Chabrier, 1ste Impromptu (opgedragen aan Madame Édouard Manet)
Maurice Ravel, Pavane pour une infante défunte
Richard Wagner, Lohengrin ouverture, bewerking voor piano-solo Franz Liszt
Richard Wagner/Liszt, Elsa’s traum
en een keuze uit muziek van Frédéric Chopin, C.A Leenhoff, Robert Schumann en César Franck

 

Huib Ramaer, verteller
Maarten van Veen, Erard piano
Naar het gelijknamige boek van Ton van Kempen en Nicoline van de Beek
Teksten en idee van het DoelenEnsemble, copyright 2021